fredag 13 juli 2007

Medielandskap



Dagens debatt handlade om hur medielandskapet kan se ut i framtiden. Peter Cederholm, mediestrateg från Carat, menade att vi kommer få en fortsatt utveckling av digitalisering. Mobiltelefonen kommer att bli än mer integrerat i all typ av journalistik och underhållning. Mats Johansson (m) höll med och menade att all typ av nyskapande ser vi just nu på nätet. Lars Adaktusson, med sin bakgrund ifrån tv, påpekade att nätet är viktigt både för prime-time program så som för nischade kanaler. De senare börjar i allt större utsträckning stjäla tittare från de mer etablerade kanalerna.

Om vi ska tro på detta så kommer internet, med allt som det innebär, att spela en ännu mer central roll när det kommer till hur vi använder och ser på medier. Detta kommer självklart även påverka annonseringen kommer att utvecklas. Anna Serner varnade dock för att vi inte klarar av en allt för snabb utveckling och att vi redan inte mäktar med alla de medier som redan finns.

Den intressanta frågan som man då ställer sig är hur annonseringen kommer att påverkas, oavsett scenario. Vem kommer att vinna på det och vem kommer att få stå tillbaka? Eller är det en fördel för alla?

Kontentan: återigen en intressant debatt här i Almedalen.

Mårten

Inga kommentarer: